Développer le goût de l’activité physique et l’enseignement de l’éducation physique à l’école secondaire : un rendez-vous manqué
Résumé
L'éducation physique à l'école secondaire développe-t-elle le goût de l'activité physique? Développer le goût de l'activité physique est le but visé par la très grande majorité des éducateurs physiques du secondaire; or les chiffres de pratique d'activité physique chez les Canadiens sont loin de démontrer qu'ils ont acquis un tel goût. L'article présenté ici pose un regard critique sur l'enseignement de l'éducation physique à l'école secondaire et sa capacité de développer le goût de l’activité physique. On y présente une hypothèse pour expliquer comment cet enseignement n'atteint pas son objectif fondamental de développer chez les adolescentes et chez les adolescents ce goût de l'activité physique.
Does physical education in high school help students develop an interest in physical activity? Although this seems the main objective of most phys-ed teachers at the secondary level, Canadian statistics clearly indicate that Canadians have not yet developed a love of physical activity. This article critically examines how physical education is taught in high schools and offers a hypothesis as to why current teaching methods do not help teachers attain their stated objective, that is encouraging teenagers to develop a greater interest in physical activity.
Téléchargements
Publié-e
Numéro
Rubrique
Licence
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-Share Alike 2.5 Canada License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after publication, while providing bibliographic details that credit PHENex (See The Effect of Open Access).