Aboriginal Youth and Their Experiences in Physical Education: “This is What You’ve Taught Me”
Mots-clés :
Aboriginal youth, physical education, indigenous research, reflexivity, racism, whiteness, equityRésumé
In this paper, I incorporate Shawn Wilson’s (2008) understanding of relationality and relational accountability as I tell the story of my own involvement with Aboriginal youth and the lessons they have taught me about their experiences in physical education. For years, I have been challenged to find ethical ways to share the perspectives of the young people who have chosen to take time to work with me in my research program. Shawn Wilson’s book, Research as Ceremony: Indigenous Research Methods provides the direction I was seeking as I use his integrated approach of blending the personal with the professional, science with art, to communicate my research findings. By writing an open letter to the Aboriginal youth who I’ve worked with over the course of my career, I hope to respectfully convey their thoughts and ideas about physical education. In an initial qualitative research study involving Aboriginal youth, the youth told me how they want to be involved in their school gyms and sports teams, and how they have many role models encouraging them to be active. They also told me about not being active; how the change room, difficulty fitting in, and racism keeps them from fully participating. In this paper, I share what they’ve told me in a personal narrative that also includes autoethnographic reflections (Carrington, 2008; Richardson, 2000) designed to show how my thinking on race, whiteness and equity has been influenced by my relationships with Aboriginal youth. By sharing what I have been taught, I hope physical educators will be inspired to create more inclusive and culturally affirming physical education climates for all youth, and in particular, for Aboriginal youth in Canada.
Dans cet article, j’intègre les notions de lien relationnel et d’imputabilité rationnelle de Shawn Wilson (2008) dans le récit de mon implication auprès de jeunes autochtones et des connaissances acquises sur leurs expériences en éducation physique. J’essaie depuis longtemps de trouver des façons éthiques de partager les points de vue des jeunes qui ont choisi de donner de leur temps pour appuyer mon programme de recherche. Le livre de Shawn Wilson, qui s’intitule Research as Ceremony: Indigenous Research Methods, propose les orientations que je cherchais puisque j’utilise son approche intégrée qui consiste à amalgamer le personnel et le professionnel, la science et l’art, pour communiquer les résultats de mes recherches. En écrivant une lettre ouverte aux jeunes autochtones avec qui j’ai travaillé au fil de ma carrière, j’espère présenter respectueusement leurs idées et opinions au sujet de l’éducation physique. Dans le cadre d’une première recherche qualitative engageant des jeunes autochtones, ces derniers m’ont dit combien ils désirent faire partie des équipes athlétiques et sportives de leur école et combien ils ont de modèles les encourageant à être actifs. Ils m’ont aussi parlé de leur inactivité, expliquant que des facteurs comme le vestiaire, les problèmes d’intégration et le racisme les empêchent de participer pleinement. Dans cet article, je partage ce qu’ils m’ont confié dans un récit personnel qui comprend des réflexions auto-ethnographiques (Carrington, 2008; Richardson, 2000) où j’explique en quoi mes réflexions au sujet de la race, de la blancheur et de l’équité ont été influencées par mes rapports avec ces jeunes autochtones. En partageant ce qu’ils m’ont enseigné, j’espère que les enseignants d’éducation physique seront inspirés à créer des contextes d’éducation physique plus inclusifs et plus culturellement ouverts qui profiteront à tous les jeunes, et particulièrement aux jeunes autochtones du Canada.
Téléchargements
Publié-e
Numéro
Rubrique
Licence
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-Share Alike 2.5 Canada License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after publication, while providing bibliographic details that credit PHENex (See The Effect of Open Access).