Favoriser la pratique d'activités physiques des adolescentes en contexte scolaire

Authors

  • Karolane Girard Université de Sherbrooke
  • Marie-Maude Dubuc Université du Québec à Montréal
  • Alexandra Thibert Université de Sherbrooke
  • Seira Fortin-Suzuki Université de Sherbrooke
  • Félix Berrigan Université de Sherbrooke
  • Sylvie Beaudoin Université de Sherbrooke
  • Sylvain Turcotte Université de Sherbrooke

Abstract

In Canada, 18% of adolescent girls meet the recommendation to perform at least 60 minutes of moderate-to-vigorous intensity physical activity (PA) per day, compared to 29% of adolescent boys. The objective of this study is to identify and characterize the facilitating factors, obstacles and perceived needs of high school adolescent girls, with regard to interventions aimed at maintaining or improving their PA at school. An online questionnaire was completed by 77 adolescent girls and 62 adolescents boys attending 4 secondary schools, then 100 adolescents participated in one of the 16 discussion groups (8 groups per sex) to validate, qualify and deepen the answers collected. Z tests between 2 proportions were performed to analyze quantitative data, while qualitative data went under inductive and deductive content analysis. The results show that it is imperative to adopt a differentiated approach to give everyone equal access to PA opportunities in the school context. Student consultation, the increase in the prescribed time for Physical and Health Education courses and an important effort to establish good communication between stakeholders and students, among other actions, should be given priority to improve the effectiveness of the interventions implemented.

Keywords: Physical activity; adolescent girls; secondary school; facilitating factors; obstacles; needs.

Author Biographies

Karolane Girard, Université de Sherbrooke

Karolane Girard est étudiante à la maîtrise en sciences de l’activité physique à la Faculté des sciences de l’activité physique de l’Université de Sherbrooke. 

Marie-Maude Dubuc, Université du Québec à Montréal

Marie-Maude Dubuc est professeure adjointe au Département des sciences de l’activité physique de l’Université du Québec à Montréal

Alexandra Thibert, Université de Sherbrooke

Alexandra Thibert est enseignante en éducation physique et à la santé.

Seira Fortin-Suzuki, Université de Sherbrooke

Seira Fortin-Suzuki est professionnel de recherche pour la Chaire de recherche Kino-Québec sur l’adoption d’un mode de vie physiquement actif en contexte scolaire.

Félix Berrigan, Université de Sherbrooke

Félix Berrigan est professeur titulaire à la Faculté des sciences de l'activité physique de l'Université de Sherbrooke

Sylvie Beaudoin, Université de Sherbrooke

Sylvie Beaudoin est professeure titulaire à la Faculté des sciences de l'activité physique de l'Université de Sherbrooke

Sylvain Turcotte, Université de Sherbrooke

Sylvain Turcotte est professeur titulaire à la Faculté des sciences de l'activité physique de l'Université de Sherbrooke..

Published

2023-03-01

Issue

Section

Feature Articles / Articles de fond