Intentions et pratiques de différenciation pédagogique développées dans une communauté d’apprentissage professionnelle en éducation physique

Authors

  • Claudia Verret Université du Québec à Montréal https://orcid.org/0000-0001-9476-9221
  • Geneviève Bergeron Dépt des sciences de l'éducation- Université du Québec à Trois Rivières - Trois Rivières - Québec
  • Line Massé Université du Québec à Trois-Rivières https://orcid.org/0000-0002-5532-2643
  • Johanne Grenier Université du Québec à Montréal
  • Cédric Roure Haute école pédagogique - Vaud,- Lausanne Suisse
  • Nicia Langlois-Pelletier Université du Québec à Montréal

Abstract

This interpretative qualitative study aimed to document the action intentions and differentiated instruction practices of 16 primary and secondary physical education teachers who participated in a professional learning community (PLC). Individual semi-directed interviews were conducted at the end of each of the two years of implementation. A thematic analysis based on a conceptualization of differentiated instruction reveals that action intentions are planned to support student engagement, interest and motivation, as well as foster a positive learning climate among all students. In addition, the teachers declared that they had mobilized a wide range of differentiated instruction practices for their groups. They also used individualized practices for students with difficult behaviors. Finally, the situation of induction for teachers and the large number of students encountered by PE teachers were identified as obstacles to the implementation of differentiated instruction practice.

 Keywords:  Inclusive education; professional development; differentiated instruction; equity; accessibility

Author Biographies

Claudia Verret, Université du Québec à Montréal

Claudia Verret est professeure titulaire au département au Département des sciences de l’activité physique de l’Université du Québec à Montréal.

Geneviève Bergeron, Dépt des sciences de l'éducation- Université du Québec à Trois Rivières - Trois Rivières - Québec

Geneviève Bergeron est professeure titulaire au Département des sciences de l’éducation de l’Université du Québec à Trois-Rivières. 

Line Massé, Université du Québec à Trois-Rivières

Line Massé est professeure titulaire au Département de psychoéducation de l’Université du Québec à Trois-Rivières. 

Johanne Grenier, Université du Québec à Montréal

Johanne Grenier est professeure au Département des sciences de l’activité physique et vice-doyenne à la Faculté des sciences de l’Université du Québec à Montréal. 

Cédric Roure, Haute école pédagogique - Vaud,- Lausanne Suisse

Cédric Roure est professeur titulaire à la Haute École Pédagogique du canton de Vaud, Lausanne (Suisse

Nicia Langlois-Pelletier, Université du Québec à Montréal

Nicia Langlois-Pelletier est  candidate au doctorat en éducation à l’Université du Québec à Montréal. 

Published

2023-03-01

Issue

Section

Feature Articles / Articles de fond

Most read articles by the same author(s)