Developing an Educational Tool to Support Planning and Tracking of Health Promoting Schools
Mots-clés :
Social, Cultural, Sociological, Management IssuesRésumé
Creating a supportive healthy school environment is a critical part of a Health Promoting Schools (HPS) program; however there is a great deal of variability and uncertainty in the literature to describe exactly how this should be planned, implemented and tracked over time. Despite the existence of some planning and assessment tools, the educational context is not always considered. The purpose of this paper is to describe a case study of a HPS program that tailored an educational tool, using Innovation Configuration (IC) theory, to assist in the planning and tracking of the implementation of HPS. The IC maps included items related to healthy eating and active living that were based on best practices from a local HPS program. Each item had four levels ranging from beginning (4) to ideal (1) level of implementation. IC maps were completed annually at meetings with school staff, support workers, parents, community members, and students. The tool was pilot tested and revised by describing the specific responsibilities of various school-based partners and further descriptions of the variations. Stakeholders commented on the usefulness of the IC map in that it provided a common vocabulary for HPS, clarified roles of stakeholders and set specific expectations for implementation of HPS. The IC map is a useful tool to plan and track implementation of HPS as it provides descriptions for implementing best practice and is integrated into the local educational jurisdiction. Future research should explore the relevance of this tool in different school environments and the effectiveness of the tool to relate level of implementation to student outcomes.
L’établissement d’un milieu scolaire favorable constitue une composante essentielle de tout programme d’écoles axées sur la promotion de la santé. Cela dit, on note beaucoup de variabilité et d’incertitude dans la documentation au moment d’expliquer comment tout doit être planifié, instauré et vérifié au fil du temps. Malgré tous les outils de planification et d’évaluation qui existent, le contexte éducationnel n’est pas toujours pris en compte. Cet article présente une étude de cas portant sur un programme d’écoles axées sur la promotion de la santé dans le cadre duquel on a mis au point un outil pédagogique sur mesure, partant de la théorie de configuration innovatrice, pour aider à planifier et surveiller la mise en œuvre des programmes d’écoles axées sur la promotion de la santé. Les cartes de configuration comprenaient des volets sur la saine alimentation et sur la vie active inspirés des pratiques exemplaires découlant d’un programme local d’écoles axées sur la promotion de la santé. Chaque volet prévoyait quatre niveaux de mise en œuvre, allant du point de départ (4) à la situation idéale (1). Les cartes de configuration innovatrice étaient remplies chaque année lors de réunions avec le personnel de l’école, les employés de soutien, les parents, les membres de la collectivité et les élèves. L’outil a fait l’objet d’essais pilotes et a été revu à la lumière des descriptions de responsabilités spécifiques des divers partenaires de l’école et en décrivant davantage les variations. Les parties intéressées ont commenté sur l’utilité des cartes de configuration innovatrice en précisant qu’elles créaient un vocabulaire commun pour les écoles axées sur la promotion de la santé, précisaient les rôles des parties intéressées et établissaient des objectifs spécifiques de mise en œuvre. La carte de configuration innovatrice constitue un outil utile pour planifier et surveiller la mise en œuvre des programmes d’écoles axées sur la promotion de la santé, puisqu’elle explique comment instaurer des pratiques exemplaires et s’harmonise avec les compétences éducatives locales. À l’avenir, les recherches devraient explorer la pertinence de cet outil dans divers contextes scolaires et son aptitude à faire des liens entre le niveau de mise en œuvre et les résultats des élèves.
Téléchargements
Publié-e
Numéro
Rubrique
Licence
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-Share Alike 2.5 Canada License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after publication, while providing bibliographic details that credit PHENex (See The Effect of Open Access).