The role of physical education teacher preparation and its potential for social change in El Salvador

Authors

  • James L Mandigo Brock University
  • John Corlett Brock University
  • Erin Hobin University of Waterloo
  • Joanna Sheppard University of Fraser Valley

Abstract

El Salvador is a country with a combination of poverty, guns, and gangs which has resulted in one of the highest homicide rates amongst adolescent males in the world (World Health Organization, 2002). The United Nations' Secretary-General (2006) Study on Violence Against Children reported that quality education is one of the best development investments with which to reduce violence due to its link to strengthened human capacity that supports development across all sectors. Quality Physical Education (PE) in particular can play a prominent role within schools to help foster the critical life skills needed to solve conflict peacefully. As a result, the Salud Escolar Integral program was created in El Salvador as a way to address the prevention of youth violence and the promotion of peace. A key component of this program was the creation of a new undergraduate PE program at one of El Salvador's largest teacher development universities. The purpose of this study was to report on the confidence level of faculty and students in a new PE undergraduate program focused upon reducing youth violence through more humanistic approaches to PE during their first year in the program. Results from a mixed-method longitudinal design suggested that students and faculty felt that through the PE program, they had a significant role in helping to create societal changes related to the prevention of youth violence, that students felt more confident and competent in their ability to deliver quality PE programs and they felt more connected to their community and more socially responsible through opportunities to apply their skills in schools across the country. Results are discussed in relation to their potential long-term impact within El Salvador and as a model for educational reform in other countries.

 

 Au fil des ans, le Salvador est devenu un dangereux carrefour de pauvreté, d'armes à feu et de bandes de rue. De fait, le pays affiche aujourd'hui l'un des taux d'homicide les plus élevés au monde chez le groupe des jeunes hommes (Organisation mondiale de la Santé, 2002). Une étude du secrétaire général des Nations Unies (2006) sur la violence à l'endroit des enfants révèle que 'une des meilleures façons de faire obstacle à la violence consiste à investir dans un enseignement de qualité, de manière à renforcer la capacité humaine qui sous-tend le développement dans tous les secteurs. L'éducation physique de qualité dans les écoles, en particulier, peut grandement aider les jeunes à acquérir des habiletés fondamentales et utiles pour régler pacifiquement les conflits. Le programme salvadorien Salud Escolar Integral a pour objet de prévenir la violence chez les jeunes et de promouvoir la paix. L'une de ses composantes clés tient à l'établissement d'un nouveau programme de premier cycle en éducation physique offert dans l'une des plus grosses universités salvadoriennes. Cette étude s'est aussi penchée sur le taux de confiance des professeurs et des étudiants participant à un nouveau programme de premier cycle en éducation physique visant à réduire le taux de violence chez les jeunes en adoptant des approches plus humanistes vis-à-vis l'éducation physique dès la première année d'université. Selon les résultats d'une étude longitudinale multi-méthodes, les étudiants et les professeurs sont d'avis que le programme d'éducation physique leur permet de jouer un rôle clé en vue d'instaurer des changements sociétaux axés sur la prévention de la violence chez les jeunes. En outre, les étudiants semblent avoir plus confiance en leur aptitude à offrir des programmes d'éducation physique de qualité. En outre, ils se sentent mieux branchés sur leurs collectivités et plus socialement responsables, ce qui les incite à mettre leurs connaissances à profit dans nombre d'écoles à travers le Salvador. Le document examine les résultats en fonction de leurs effets à long terme sur le Salvador et en tant que modèle utile susceptible d'appuyer les efforts de réforme de l'enseignement en cours dans d'autres pays.

 

Author Biographies

James L Mandigo, Brock University

Associate Professor & Co-Director

John Corlett, Brock University

Professor & Dean Applied Health Sciences

Erin Hobin, University of Waterloo

Doctoral Candidate Centre for Behavioural Research and Program Evaluation

Joanna Sheppard, University of Fraser Valley

Lecturer Department of Kinesiology & Physical Education

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Published

2010-01-29

Issue

Section

Feature Articles / Articles de fond