Presenting the evidence: Quality physical education for Canadian children and youth. Position statement by: Physical and Health Education Canada

Authors

  • James L Mandigo Brock University

Abstract

The benefits of regular physical activity cannot be overstated. In particular, the importance of quality physical education programs for every Canadian child is the foundation upon which these benefits are derived. Physical education is the one place within Canadian society in which every child has equal and equitable opportunities to develop the attitudes, skills, and knowledge to lead an active, healthy lifestyle. The objective of this position statement by Physical and Health Education Canada (PHE Canada) is to present the evidence behind the importance of ensuring that every student attending primary and secondary schools across Canada receives a quality physical education program on a regular basis (i.e., 150 minutes per week) from a teacher qualified to teach in physical education. As this statement will demonstrate, despite the wide range of support from various sectors (e.g., health, education, sport) and the research evidence behind the importance of quality physical education programs, Canada is not meeting the fundamental rights of children and youth in our schools. As a result, many Canadian children face a future of serious health consequences that will not only place a significant burden on our health care system, but will seriously jeopardize their overall quality of life. This position statement provides a series of recommendations based on previous research for decision and policy makers to consider in order to ensure Canadian physical education programs help develop a generation of children and youth who will lead active, healthy lifestyles.

  

On ne saurait trop insister sur les bienfaits d'un mode de vie physiquement actif. De fait, ils confirment l'importance qu'il y a à offrir des programmes d'éducation physique de qualité à tous les enfants du Canada. Le domaine de l'éducation physique est le seul secteur de la société canadienne qui peut offrir à chaque enfant une chance équitable et égale d'acquérir les attitudes, les compétences et les connaissances nécessaires pour mener une vie saine et active. Cet énoncé de position produit par Éducation physique et santé Canada (EPS Canada) repose sur des données probantes confirmant l'importance de garantir que chaque jeune qui fréquente une école élémentaire ou secondaire au Canada profite d'un programme d'éducation physique de qualité sur une base régulière (c.-à-d., 150 minutes par semaine) et de cours d'éducation physique donnés par des enseignantes et des enseignants compétents et dûment formés pour enseigner l'éducation physique. Comme le démontre cet énoncé, malgré l'appui généralisé de divers secteurs (p. ex., la santé, l'éducation, le sport) et toutes les données probantes qui confirment l'importance de programmes d'éducation physique de qualité, le Canada ne respecte toujours pas ce droit fondamental des enfants et des jeunes qui fréquentent nos écoles. Par conséquent, un grand nombre de jeunes Canadiens font face à un avenir marqué par des problèmes de santé graves qui, en plus de taxer lourdement notre régime de soins de santé, nuira grandement à leur qualité de vie. Cette prise de position s'accompagne d'une série de recommandations fondées sur des recherches antérieures incitant les décideurs à engager des mesures pour garantir que les programmes d'éducation physique canadiens engendrent une génération de jeunes qui opteront pour des modes de vie sains et actifs.

 

Author Biography

James L Mandigo, Brock University

Associate Professor & Co-Director

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Published

2010-01-29

Issue

Section

Feature Articles / Articles de fond