Twenty Years of Comprehensive School Health: A Review and Analysis of Canadian Research Published in Refereed Journals (1989-2009)
Keywords:
Review and Analysis of Published Research, Educational ResearchAbstract
The concept of Comprehensive School Health (CSH) has been an emerging theme in the health promotion and education literature in the past two decades. Although many CSH-type initiatives and programs have been observed in school communities across Canada, we have observed a lack of published research in refereed journals. The purpose of this study was to conduct an extensive review and analysis of the Canadian scientific research published on CSH. A five phase methodology was used that allowed identification of 34 articles. Two waves of publications were identified; (1) 1990 to 1997 (n=11), and (2) 2002 to 2009 (n=20). The first wave has been marked by the studies taking place in Nova Scotia (n=5), while the studies conducted in British Columbia marked the second wave (n=8). However, the value of comprehensive and coordinated school-health approaches among school actors and the links to family and community have been addressed from coast to coast.
Le concept de l’approche globale de santé en milieu scolaire (AGSS) est devenu, en vingt ans, une thématique populaire dans la documentation sur la promotion de la santé en milieu scolaire. Même si un grand nombre d’initiatives et de programmes axés sur l’AGSS ont été examinées à travers le Canada, l’auteure a constaté que très peu d’études avaient été publiées à ce sujet dans des revues ou ouvrages arbitrés. L’étude présentée ici se voulait donc un examen analytique exhaustif de la recherche scientifique canadienne publiée sur l’AGSS. Pour ce faire, une méthode en cinq étapes a été utilisée pour repérer 34 articles. Deux vagues de publications ont été répertoriées, soit (1) 1990 à 1997 (n=11) et (2) 2002 à 2009 (n=20). La première vague reflète surtout les études menées en Nouvelle-Écosse (n=5), alors que la seconde vague (n=8) reflète celles effectuées en Colombie-Britannique.,Malgré cette dominance d’études menées dans certaines provinces, la valeur d’une approche globale intégrée en milieu scolaire pour les acteurs scolaires et l’apport des liens avec la famille et la collectivité ont été pris en compte d’un océan à l’autre.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-Share Alike 2.5 Canada License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after publication, while providing bibliographic details that credit PHENex (See The Effect of Open Access).