Physical Activity Beliefs of New Professionals Employed as Academic Professors: An Application of the Theory of Planned Behaviour
Abstract
Regular physical activity (PA) has been demonstrated to reduce the risk of several chronic diseases and improve physiological and psychological health. Despite these known benefits the majority of Canadian young adults (ages 25-44) remain inactive, and there is a need to promote PA among this at-risk population. One understudied life-transition that may be an important contributor to decreased PA is entering the professional workforce. Professional occupations typically require postgraduate education training (e.g., Ph.D., M.D.), and have been associated with the highest number of work hours and lowest work-related PA (e.g., sitting-time) compared to blue-collar occupations. Academia has been chosen for this study as a bourgeoning example of a professional occupation associated with long work hours, multiple work demands, and low work-related physical energy expenditure. To our knowledge, no study has integrated a well-validated theoretical model of behaviour change to identify the salient beliefs about engaging in regular PA among new professionals during their early career transition (within the last 5-years). Therefore, the purpose of this study was to elicit the most important beliefs about PA participation among a pilot sample of 18 new faculty members at a Western Canadian University using Ajzen’s (2002) theory of planned behaviour beliefs elicitation recommendations. A total of 163 beliefs that collapsed into 45 significant belief-based themes were elicited.
On constate que la pratique régulière de l’activité physique réduit les risques inhérents à diverses maladies chroniques et qu’elle améliore la santé physiologique et psychologique. Mais malgré tous les bienfaits connus de l’activité physique, la plupart des jeunes adultes canadiens (de 25 à 44 ans) ont des modes de vie sédentaires. C’est pourquoi il importe d’encourager ce groupe à risque à s’adonner davantage à l’activité physique. Rares sont les études qui se penchent sur l’arrivée des professionnels sur le marché du travail, même s’il s’agit d’une étape de vie clé menant à une plus grande sédentarité. Puisque la plupart des professionnels ont une formation universitaire de deuxième cycle ou plus (p. ex., Ph. D., M.D., les types d’emplois qu’ils occupent sont caractérisés par de longues heures de travail sédentaire (assis à un bureau, par exemple), ce qui laisse peu de temps pour l’activité physique comparativement aux emplois qu’occupent les cols bleus. Cette étude s’intéresse aux professeurs d’université, des professionnels qui passent beaucoup de temps à accomplir des tâches qui, quoique stressantes, exigent très peu d’énergie physique. Il ne semble exister aucune autre étude intégrant un modèle théorique des changements comportementaux capable de cerner les grandes croyances sur la pratique régulière de l’activité physique chez les nouveaux professionnels en début de carrière (au cours des 5 dernières années). Cette étude vise à répertorier les grandes croyances sur la participation à l’activité physique chez un groupe pilote de 18 nouveaux membres du corps professoral de l’Université Western Canadian, partant des recommandations de la théorie d’Ajzen (2002) qui recherche à éliciter des croyances sur les comportements planifiés. Les chercheurs ont a réussi à éliciter 163 croyances qui ont ensuite été regroupées sous 45 grands thèmes fondés sur les croyances.
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