Early Efforts to Professionalize Leisure Services in Canada

Authors

  • Susan Markham-Starr Acadia University

Abstract

The earliest recorded efforts to create a group representing recreation and parks practitioners in Canada occurred in 1913 at the annual meeting of the National Council of Women of Canada (NCW). The convenor of the NCW's Committee on Vacation Schools and Supervised Playgrounds reported that there was very high support for the "advisability of forming a National Canadian Playground Association" (NCW, 1913, p. 44) and that petitions had been sent to "several Provincial Legislatures requesting the establishment of departments in Normal Schools for the training of playground teachers and supervisors to meet distinctive Canadian needs" (NCW, 1913, p. 45). Thus began the professionalization of leisure services in Canada.

Using models of professionalization by Sessoms (1991) and Burton (1982), this paper explores the efforts of various groups in Canada between 1913 and 1950 to build a profession in which there would be both education of the members and advocacy to promote the importance of the field. The groups included the National Council of Women of Canada, Canadian Council on Child Welfare, the Canadian Physical Education Association, and the Parks and Recreation Association of Canada. Moving forward to today, the paper then asks a number of questions about the ongoing contemporary discussion about professionalization of leisure services.

Les plus anciens efforts structurés pour établir un groupe représentant les travailleurs canadiens des parcs et loisirs remontent à 1913, lors de la réunion annuelle du Conseil national des femmes du Canada (CFC). L’organisateur du comité du CFC sur les écoles récréatives et terrains de jeux supervisés faisait état d’un appui important en faveur de la création de la National Canadian Playground Association (CFC, 1913, p. 44), précisant que des pétitions avaient été envoyées à plusieurs législatures provinciales réclamant la création de départements, au sein des écoles normales, pour former des enseignants et des superviseurs de terrain de jeu, de façon à répondre aux besoins particuliers de la population canadienne (CFC, 1913, p. 45). C’est ainsi que s’engageait le processus de professionnalisation des services de loisirs au Canada.

Misant sur les modèles de professionnalisation définis par Sessoms (1991) et Burton (1982), ce document examine les efforts déployés par divers groupes canadiens entre 1913 et 1950 pour mettre sur pied une profession vouée à la formation de ses membres et à la promotion du domaine. Divers groupes étaient engagés dans ce projet, y compris le Conseil national des femmes du Canada, le Conseil canadien pour la sauvegarde de l’enfance, l’Association canadienne pour l’éducation physique et l’Association des parcs et de la récréation du Canada. Les auteurs en viennent à parler du temps présent, des enjeux contemporains et des discussions actuelles entourant la professionnalisation des services de loisirs.

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Published

2009-04-22

Issue

Section

Feature Articles / Articles de fond